Onko autoilun tulevaisuus sähköinen?

Vielä joskus 1970- ja 80-luvulla visioitiin, että kun päästään 2000-luvulle, niin lennämme autoilla ympäri kaupunkia ilmateitä pitkin. Näitä visioita on nähty myös monissa elokuvissa ja tv-sarjoissa, ja monet uskoivat ihan aidosti, että autoilu muuttuu tällaiseksi muutaman vuosikymmenen aikana. Vielä ei olla ihan tämän kaltaisessa liikennöinnissä, mutta liikenne ja autot ovat toki muuttuneet merkittävästi muutaman viime vuoden aikana.

Autojen tekniikkaa

Pitkään autojen perustoimintologiikka onkin pysynyt muuttumattomana. Polttomoottori on ollut kaiken perusta. Siinä polttoainetta sytytetään palamaan moottorin kammiossa, ja sen räjähtäessä syntyy voima, joka saa auton männät liikkumaan. Männät taas pyörittävät auton kampiakselia, joka on yhteydessä renkaisiin. Näin auto siis saa liike-energiansa.

Autojen toimintaperiaate on pysynyt samana yllättävänkin pitkään. Vasta viime vuosina monet autonvalmistajat ovat heränneet ekologisuuteen ja kestävään kehitykseen, ja alkaneet kehittää vaihtoehtoisia autojen voimanlähteitä. Teillä on nähty biokaasulla toimivia autoja, samoin kuin hybridejä, joissa on perinteinen polttomoottori ja myös sähkömoottori.

Auto sähköistyy

Autoilua on siis selvästi alettu kehittää sähköisempään suuntaan. Monilla autonvalmistajilla on jo automallinsa, joka toimii kokonaan sähköllä. Tätä on perusteltu erityisesti ekologisilla syillä, puskeehan perinteinen polttomoottori maan ilmakehään hiilidioksidipäästöjä. Lisäksi polttoaineen valmistukseen tarvitaan öljyä, joka tulee loppumaan jossain vaiheessa ihmiskunnan historiaa. Monet seikat siis puoltavat autoilun uusia teknologioita.

Autoilun sähköistyminen on selvästi tuloillaan, eikä varmasti mene kovin kauaa aikaa, kunnes suurin osa myytävistä autoista on sähköllä toimivia. Ensin täytyy tietysti huolehtia, että autojen latauspisteitä on riittävästi, ja että autojen kantama on riittävän pitkä. Sitten kun päästään samoihin lukemiin kuin polttomoottorilla toimivien autojen kanssa, ollaan jo hyvällä tiellä.

Sähköauton käyttö

Sähköautoissa on kuitenkin vielä monia asioita ratkaistavana. Hyvissä olosuhteissa parhaat sähköautot pääsevät kantamallaan samoihin lukemiin kuin täydellä bensatankilla. Sähköauton kantamaan saattaa kuitenkin vaikuttaa vallitsevat lämpötila, jolloin sähköauton akun varaus saattaa laskea kylmässä ilmassa. Lisäksi akku on melko kallis osa autoa, joten sähköautojen hinnat ovat vielä toistaiseksi jonkin verran kalliimpia kuin perinteisen polttomoottoriauton.

Auton akun lataus on myös verrattaen hidasta kun sitä vertaa auton tankkaamiseen bensa-asemalla. Autoja suositellaankin ladattavaksi yöllä, jolloin auto voi olla johdon päässä kun itse vetelee sikeitä omassa sängyssään. Tämä on kieltämättä näppärää, bensaahan autoon ei yleensä voi laittaa kotonaan. Pidemmät matkat tietysti pitää suunnitella sähköautolla hieman tarkemmin. Onko matkalla auton latauspiste, pääsetkö yhdellä latauksella määränpäähäsi, ja voitko ladata auton siellä taas täyteen.

Jossain vaiheessa varmasti autojen latausasemat tulevat kattamaan maata samaan tapaan kuin perinteiset bensa-asematkin. Verkosto voi tosin hieman harventua, koska moni pystyy lataamaan autonsa kotonaan tai vaikkapa työpaikallaan.

Voivatko työkoneet toimia sähköllä?

Ongelmia saattaa tuottaa myös käyttötarve, mikäli autolla liikkuu vaikkapa metsässä töiden parissa. Monet työkoneet kulkevat dieselin voimalla. Niissä on varmatoiminen tekniikka, ja siinä työkoneeseen saadaan riittävästi vääntöä suhteellisen pienellä energiamäärällä. Työkoneita voi joutua pitämään metsässä usein pitkiä aikojakin, joten sähkökäyttöinen työkone vaatii vielä muutamien asioiden huomioimista.

Jossain vaiheessa edessä on varmasti myös työkoneiden sähköistyminen, mutta jäämme innolla odottamaan minkälaiseksi tekniikka kehittyy niiden osalta. Esimerkiksi sivusto kellfri.fi tarjoaa vielä perinteisiä työkoneita, mutta varmasti jo pian voidaan nähdä ensimmäisiä sähköllä toimivia laitteita.

mh-squared-lite